Flash Profile – studiul perceptiei senzoriale a consumatorilor asupra mai multor tipuri de cascaval

Abstract

Procesul dezvoltarii produselor alimentare reprezinta o provocare pentru majoritatea IMM-urilor din industria alimentara. Crearea de noi produse alimentare ar trebui sa se bazezez in primul rand pe opinia consumatorilor. O modalitate de colectare a informatiilor referitoare la descrierea produsului este intervievarea consumatorilor, in scopul descrierii produsului si a cuantificarii perceptiei lor asupra acestuia.

Recent, ca raspuns la solicitarea industriei adresata cercetarii-dezvoltarii de noi produse cat mai rapid si cu costuri de productie scazute, au fost concepute metode moderne de analiza descriptiva. „Flash profile” este o metoda noua alternativa a metodei conventionale de stabilire a profilului senzorial.

Aceasta metoda de analiza senzoriala este mai flexibila, se poate realiza intr-un timp mai scurt si poate fi folosita cu un panel de evaluatori putin instruiti sau cu un panel de consumatori, obtinandu-se „harti senzoriale” foarte apropriate de cele obtinute prin analiza senzoriala descriptiva clasica cu un panel de evaluatori foarte bine pregatiti.

In acest sens, folosind metoda „Flash profile”, s-au analizat datele obtinute de la consumatorii tinta (consumatori de branza procesata) presupunandu-se ca se vor genera si cuantifica descriptori senzoriali relevanti, ce vor fi utilizati ulterior pentru crearea ”hartii produsului”.

Rezultatele obtinute sustin metoda „Flash profile” ca metoda rapida de analiza senzoriala descriptiva, cu varianta furnizarii unei caracterizari a produsului pe baza experientei consumatorului,  pentru o mai directa dezvoltare a produselor alimentare noi.

Autor: Catalin Bilbie1, Vasile Strat2

1Expergo Sensory Research, 2The Bucharest University of Economic Studies-ASE